week 3 - Reisverslag uit Maradi, Niger van Anneleen De Keukelaere - WaarBenJij.nu week 3 - Reisverslag uit Maradi, Niger van Anneleen De Keukelaere - WaarBenJij.nu

week 3

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anneleen

05 Augustus 2007 | Niger, Maradi

A rainy saturday afternoon...

Good it rains, it needed to! People started to worry, even the newspapers were talking about the risk of a bad harvest. Most households live on the edge, a bad harvest means famine... but it rains and it turns the red and yellow desert into a green place with little pools, cattle around it to drink, cows, sheep, donkeys, goats (of course)...

So, 3 weeks in Maradi, learning more and more about the project and about life here. This week started the research where I will follow 4 (later 8) women every week to find out how their economic and social life is organised and what kind of role the red goat plays. This would help to define the third fase of the project...

Most women i spoke in the village have lots of lots of children! From 6 up to 15! I wonder why they keep having so many babies as it seems there is no food security, maybe it has something to do with the huge amount of storks living in the trees here! Or maybe it has something to do with poverty, children assure ones old day... or maybe it is religion... Girls get married often at 16 or younger (!), get babies at that age and then it doesnt stop, they keep getting babies! I have been told here that the husband doesn’t take responsibility for the costs of his children nor household, it comes all on the bill of the woman, is difficult to understand coming from a country where the 'new man' lives a happy life!

It is hard to be a western women here, there is a difference between men and women, off course, but here it feels like this difference is translated in some power differences, in freedom differences and i dont believe that are criteria on which a man and woman shuuld differ! it manifests in smal things...i am not used at not getting shaked a hand just because i am a women. I am not used at seeing other women not look at man while they speak, i am not used at being told that a peace of fabric around shoulders is better when i am already wearing long sleeves in 30 degrees, i am not used to be aware that the voice of a women often doesnt count... This is a mans world! I spoke to strong women, standing up to this kind of behaviour and i hope they manage to make the difference!

This week my motobike arrived, so soon i wil make maradi unsafe with my suzuki TF 125...

for so far everything keeps going wel, more and more involved in the project and i even start to orientate myself in maradi a little, even though there is only one big street, i manage to get lost everytime!!! :-)

take care you al

xx

  • 05 Augustus 2007 - 13:01

    Flutseke:

    kben benieuwd naar je mechanische dromedaris...
    ier gaat alles goed, superwarm, tis tijd voor nen ijscrijm! efkes afkoelen en vanavond misschien nog een terrasken doen.
    morgen, net als, jij, dan terug aan het werk!

    jiepekus/-knuf

  • 06 Augustus 2007 - 14:01

    Els:

    Leuk te horen en te zien hoet het met je gaat. En interessant om te lezen over het leven - en vooral dat van een vrouw - in Niger...

    Wat een prachtige foto's! Ik krijg ineens weer zo een zin om ook te vertrekken... Maar mijn avonturen in Oeganda hebben wel érge vertraging opgelopen, ik vertrek waarschijnlijk pas in januari :(

    Des te meer reden om aandachtig al jullie avonturen te volgen! Geniet ervan!!!

  • 10 Augustus 2007 - 12:13

    Marius:

    hey anneleen,

    leuk van je te horen, en als het een troost kan zijn, Maithé heeft ook heel wat last met de macho Indische mannen die alles langs haar om regelen en zelfs geen goeiedag zeggen als ze smorgens het kantoor binnenkomen. Leuke collega's. Goed dat je nu ook mobiel bent, tmaakt de ervaring zoveel leuker nie? Allszins vele groetjes van Maithé en mij uit India,
    x,
    Marius

  • 13 Augustus 2007 - 12:07

    Marie:

    Good to read you! Take care and fight for girl power ;-)!

  • 14 Augustus 2007 - 07:34

    Marieke:

    Lieve dappere Anneleen. Je bent de stoerste van ons allemaal.
    Tot op skype!

  • 15 Augustus 2007 - 20:52

    Cathy, Luc, G En J:

    Hallo Anneleen,
    Leuk om je zo te kunnen volgen.En het kruiswoordraadselen al onder de knie. In ons luxe leventje gaat alles goed. Ik mag zeker niet vergeten te vragen van Gilles of je al grote spinnen hebt gezien of andere enge kriebeldieren. Wij wachten vol spanning op het volgende mailtje en/of foto's. Het ga je goed, dikke knuffels van ons 4tjes uit Edegem.

  • 17 Augustus 2007 - 17:22

    Flutseke:

    iep zussie,
    kga der vantweekend ne keer werk van maken om je een overdreven lange maar nuttige mail te sturen. tis alweer bijna een weekje gepasseerd. het gaat vlug, ook voor mij. zo heb ik gisteren een taak ingediend waar ik echt tevreden over ben. nu maar hopen dat ik me van mijn 'professionaliteit' niet vergis en de taak als volwaardig beschouwd kan worden! ik kijk al uit naar het einde van de examen. toch laat ik me niet gaan (behalve vanavond dan, als laatste keer mag dat wel, hehe). ik zal je ne keer een mooi fotoke doorsturen van tekik (hoewel die op het meegegeven geheugenkaartje, verstopt in mijn leuke kous, staan).
    het ga je goed!
    ik knuffel je

    Jiepekes,
    Flutseke

  • 17 September 2007 - 14:11

    Anniek:

    Ik ben er zeker van dat je nu als stoere blanke op een motor al een veel grotere indruk achterlaat bij al die mannen ginder (laat zeker eens een fotootje van uw nieuwe gemotoriseerde aanwinst achter)! Of ik hoop toch minstens dat je uw draai een beetje beter gevonden hebt en het u niet meer al te erg aantrekt als je geen hand krijgt of als er over jou heen gekeken wordt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Niger, Maradi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 September 2007

week 3

05 Augustus 2007

week 3

22 Juli 2007

arrival in niger...
Anneleen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 937
Totaal aantal bezoekers 30998

Voorgaande reizen:

11 Juli 2007 - 11 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: